افراد بالای 40 سال مبتلا به دیابت نوع 1 و COVID-19 بیشتر در بیمارستان بستری می شوند

28سپتامبر 2021- طبق مطالعه جدیدی که در مجله بالینی غدد درون ریز و متابولیسم منتشر شده است، بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 ، باید بیشتر مراقب COVID-19 باشند، زیرا احتمال بستری شدن و مرگ در آنها بیشتر است.

افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای عوارض ناشی از COVID-19 هستند، به ویژه اگر سن آنها بالای 40 سال باشد. کودکان مبتلا بهCOVID-19 ، به ندرت علائم شدید تنفسی را نشان می دهند و اغلب بدون علامت هستند. در مقابل، بزرگسالان علائم تنفسی با شدت های مختلف را تجربه می کنند، در حالی که افراد مسن و افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای سندرم دیسترس حاد تنفسی و مرگ قرار دارند.

پرفسورCarla Demeterco-Berggren ، از دانشگاه کالیفرنیا سن دیه گو، می گوید: مطالعه ی ما نشان می دهد که افراد بالای 40 سال مبتلا به دیابت نوع 1 ، پیامدهای بدتری از COVID-19 نسبت به کودکان و بزرگسالان جوان دارند. کودکان و بزرگسالان جوان با بیماری خفیف تر و پیش آگهی بهتری روبرو شده اند. این یافته ها نشان دهنده نیاز به درمان های متناسب با سن، ایمن سازی و مدیریت بالینی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و COVID-19 است. باید همه ی افراد از توصیه های بهداشت عمومی، از جمله استفاده از ماسک و واکسینه شدن، پیروی کنند تا خطر ابتلا به COVID-19 کاهش یابد.

محققان داده های 767 بیمار مبتلا به COVID-19 و دیابت نوع 1 را از 56 کلینیک دیابت در سراسر ایالات متحده مورد مطالعه قرار دادند. پنجاه و چهار درصد از این افراد 18 ساله یا جوانتر بودند، 32درصد بین 19 تا 40 سال و 14 درصد بالای 40 سال بودند. افراد بالای 40 سال در مقایسه با گروه جوانتر هفت برابر بیشتر در معرض بستری شدن به علت COVID-19 بودند. هیچ فردی از گروه 18 سال و زیر آن فوت نکرد، در حالی که سه نفر از گروه سنی بالای 40 سال و دو نفر از گروه سنی 19 تا 40 سال فوت کردند.

احتمال تجربه ی پیامدهای نامطلوبی مانند مرگ، کتواسیدوز دیابتی یا هیپوگلیسمی شدید برای افراد مبتلا به دیابت وCOVID-19 با سن 40 سال و بالاتر، بیشتر بود. شیوع چاقی، فشار خون بالا یا بیماریهای قلبی عروقی و بیماریهای مزمن کلیوی در این گروه همچنین در مقایسه با گروههای جوانتر به میزان قابل توجهی بالاتر بود.

پرفسور Demeterco-Berggren، می گوید: هدف از مطالعه ما جلوگیری از پیامدهای نامطلوبCOVID-19  ، برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 و برجسته کردن نیاز به تصمیم گیری برای ارائه ی مراقبت های بهداشتی بر اساس داده ها، با تکامل همه گیری COVID-19 است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-09-people-diabetes-covid-hospitalized.html